En god produktbeskrivelse er mere end blot en objektiv beskrivelse af et produkt. Den skal give et retvisende billede af produktet, den skal vække søgemaskinernes interesse, den skal øge webshoppens troværdighed over for sin målgruppe, og så skal den selvfølgelig sikre et øget salg.
Produktbeskrivelser, der konverterer, tjener hurtigt sig selv hjem. Bestil dine i dag.
Produktbeskrivelse
Hvor lang skal en produktbeskrivelse være? Det spørgsmål møder vi ofte, og det er desværre ikke helt enkelt at svare på. Men jo grundigere teksten er, des mere holder søgemaskinerne af den. Omvendt er det ikke sikkert, at det kan betale sig at få skrevet fyldige 300-500-ords produkttekster til en webshop med 2000 varenumre i prisklassen 5-10 kr. Der skal være balance i tingene.
Vi har skrevet rigtig mange produkttekster på 30-40 ord. Det giver mulighed for både at beskrive varen kort og objektivt og knytte den til noget følelsesmæssigt og egner sig fint til livsstilsting i impulskøbs-klassen. Hvis du sælger forbrugsgoder med blivende værdi, og som koster noget mere, anbefaler vi typisk længere tekster.
I længere produktbeskrivelser sørger vi for at skabe ”call to action” både tidligt og sent i teksten. Det hjælper impulskøberen til at beslutte sig hurtigt og effektivt, og det giver grubleren eller oseren en købsimpuls, når han/hun er langt henne i overvejelserne.
Produkttekster skal hænge sammen
Kun i sjældne tilfælde har en kunde udsøgt sig netop dit produkt udelukkende på baggrund af objektive facts. Oftere er der lige brug for lidt ekstra, som får din kunde til at føle sig veltilpas med produktet. Vi sætter os ind i din kundes situation i købsøjeblikket og sørger for at tilføje præcis det lille ekstra stykke tekst, som afsætter dit produkt. Det handler om at skabe en identifikation mellem kunden og produktet. Kunden skal simpelt hen kunne se sig selv bruge eller nyde dit produkt. Og det gælder både for produkter, som løser problemer, og for produkter, som bare er rare at have.
Vi sikrer, at der er sammenhæng mellem kundens fornemmelse for produktet og selve produktet. Du får kun problemer, hvis du sælger en ”lort pakket ind i cellofan”, som én af vores kunder udtrykte det. Vi pakker dine produkter ind i de ord, som passer til dem, men stiller dem naturligvis i det bedst tænkelige lys.
Konvertering
Oftest skal beskrivelsen af et produkt i en webshop først og fremmest konvertere den besøgende til kunde. For at sikre det, sørger vi for at lægge konkret købsinspiration ind i teksten. I nogle tilfælde skal købsbudskaberne placeres anmasende og i bydeform for at fungere bedst, mens de i andre tilfælde skal være mere afdæmpede. Men en produktbeskrivelse, som ikke rummer direkte købsopfordring sælger ganske enkelt færre produkter.
Målgruppen
Shoppens besøgende skal kunne identificere sig med shoppens produkter. En god produktbeskrivelse er derfor skrevet med tanke for, hvem der typisk køber produktet. Mange produkter er i sig selv rettet mod bestemte målgrupper. Her skriver vi i et let forståeligt sprog ud fra de ord og begreber, som målgruppens medlemmer føler sig trygge i. Andre produkter henvender sig til brede målgrupper, og så kigger vi typisk nærmere på shoppens samlede udtryk for at finde den rigtige skrivestil.
Livsstilsprodukter skal gerne beskrives på en måde, så kunden danner et indre billede af en positiv situation, hvor hun ejer produktet.
Troværdighed
Produktet skal beskrives på en retvisende måde. Ellers mister shoppen troværdighed. Det er klart, at vi stiller produktet i et positivt lys, men vi forsøger altid at knytte produktet til målgruppens værdier på en realistisk måde.
En almindelig billig el-pære skal f.eks. beskrives meget konkret, så kunden kan finde ud af, om den passer til hans lampe. Er der tale om en glødepære, vil vi typisk hylde dens smukke lyskvalitet, mens en LED-pære nærmere vil blive præsenteret som billig i drift.
Søgemaskinerne
Søgemaskinerne bliver klogere og klogere. Og de søgemaskineeksperter, som vi læner os op ad, er enige om, at det selvfølgelig er vigtigt at skrive de rigtige søgeord ind i produktbeskrivelsen, men at teksten desuden skal være interessant og relevant. Vi oplever, at forskellige SEO-folk har forskellige ønsker til teksternes længde, men vi sørger altid for en god og relevant tekst, som OGSÅ lever op til SEO-kravene.
Løsning eller ting
“Kender du det, at knæene begynder at blive kolde, når vi når november? Så skift dine shorts ud med jeans!” Denne salgstekst virker naturligvis ikke. Grunden er, at et par jeans ikke betragtes som en løsning på et problem. Et par jeans er for de fleste en del af det personlige udtryk. Derfor skal de i stedet placeres ind i en drøm, som svarer til kundens egne tanker. Måske: “Bliv nattens dronning i disse tætsiddende jeans. Nitterne viser, at du ved, hvem du er.”
Omvendt er det vanskeligt at gøre løsninger livsstilsorienterede: “Kør på cruise med en ny forrude i din BMW – så ser dine medtrafikanter, hvem du er!” Det fungerer bedre med: “Stenslag eller revnet rude? Book en tid, så henter og bringer vi din bil og fixer det, mens du er på arbejde.”
Meget mere produktbeskrivelse
Dette er blot nogle af de overvejelser, der ligger bag en god produktbeskrivelse hos Tekstspot. Tilbage står så spørgsmålet om, hvordan vi bedst overbeviser dig om, at du skal få skrevet produktbeskrivelser hos os:
“Skræmmer du dine kunder væk med stavefejl og uforståeligt sprog? Lad os skrive produktbeskrivelser, der konverterer.”
Eller:
“Nyd en drink på stranden, mens dine nye produktbeskrivelser fra Tekstspot sælger, så du føler dig fri og rig.”
Under alle omstændigheder vil vi rigtig gerne i dialog med dig om, hvordan gode produktbeskrivelser får din shop til at konvertere bedre, fungere mere troværdigt og klare sig bedre i søgemaskinerne.