Værdiskabende råd – Læs og lær af Onlineevangelisterne
Fremragende værk, som tydeligt illustrerer, hvor megen værdifuld viden der er tilgængelig, hvis man søger de rigtige steder.
Egentlig er det vel dårlig stil at anmelde en bog, som man selv er medforfatter til, så min anmeldelse af Onlineevangelister går på alle andre sider end side 90 og 91, som jeg selv har skrevet. Og så skylder jeg vel at nævne, at jeg (desværre) ikke på nogen måde er økonomisk involveret i bogen – for anmeldelsen bliver god.
Ideen bag Onlineevangelister er at indsamle ét godt og værdiskabende råd om onlinesalg fra hver af 100 eksperter og på den måde komme bredt omkring emnet optimering af onlinesalg. Bogen er dermed meget konkret og direkte rettet mod mennesker, som sælger varer eller ydelser via nettet.
Tre slags råd
For de fleste i målgruppen vil bogens mange råd kunne inddeles i tre kategorier:
- Det ved jeg, så det gør jeg i forvejen.
- OK, det var nyt for mig – det må jeg i gang med!
- Fint nok, men det er ikke relevant for mig.
Kategori 2 er klart nok mest interessant, og selvom jeg betragter mig selv som temmelig dreven i online salg fandt jeg alligevel 19 af de 100 gode råd, som direkte kan implementeres i min virksomhed og dermed forbedre min indtægt.
Mange af rådene er direkte rettet mod webshops, og da jeg ikke har sådan én, kan jeg ikke selv direkte implementere disse råd – men jeg kan jo bruge dem til at styrke mine kunders online salg. Så for mig som B2B-sælger af ydelser skaber de 81 råd i kategori 1 og 3 værdifuld inspiration, samtidig med at de øger mit generelle vidensniveau.
Brug af de gode råd
Redaktøren Jacob Kildebogaard har forudset, at bogens værdi vil være forskellig fra person til person, så efter de mange forskelligartede sider har han lavet et overskueligt skema og en formel til bedømmelse af de enkelte råd i forhold til læserens egen virksomhed.
Det er en supergod idé, og mit eneste ankepunkt mod bogen er, at dette centrale værktøj er placeret bagest i stedet for forrest. Jeg havde faktisk nået at lave mit eget prioriteringsskema, før jeg opdagede, at Jacob Kildebogaard havde været på forkant med mine tanker.
Rådenes kvalitet
Nogle ganske få af rådene er ret abstrakte og går mere på at justere læserens mindset end at udføre bestemte konkrete handlinger. Det er lidt ærgerligt, for jeg er helt sikker på, at de eksperter, som giver disse råd, også ville kunne trække mere konkrete kaniner op af deres hatte.
Men langt de fleste råd er meget konkrete. Eksperterne forklarer på få linjer
- Hvad du skal gøre
- Hvorfor du skal gøre det
- Hvordan du skal gøre det
Herefter er det op til læseren selv at tilføje ”Hvornår gør jeg det så?”
Samtlige råd bærer tydeligt præg af, at disse eksperter har en dyb indsigt i netop deres eget ekspertområde.
Nogle er flabede og morsomme som Casper Schneidereits hemmelige periskop ind i konkurrentens lager. Nogle baserer sig på almindeligt godt købmandskab. Nogle illustrerer betydningen af klare data og godt beslutningsgrundlag.
Men alle er dybt seriøse og klart anvendelige.
Bogens skjulte værdi
Ud over de direkte anvendelige råd rummer Onlineevangelisterne også en uudtømmelig kilde til ekstra viden. Da jeg skulle skrive mit gode råd, oplevede jeg, hvor overvældende stor en begrænsning det er, at man kun må give ét enkelt råd. Jeg vred min hjerne halvt af led for at finde ét råd, som er værdifuldt for så mange som muligt, som er direkte implementerbart nu og fremadrettet, og som kan beskrives på en enkelt side. Jeg har fravalgt rigtig megen viden, som læseren af onlineevangelisterne ikke umiddelbart får adgang til.
Og jeg er helt sikker på, at det samme gælder for de andre 99 medforfattere.
Så ud over at være et katalog over konkrete tiltag, er Onlineevangelisterne også en ”telefonbog” over 100 personer, som man kan søge yderligere viden hos. Jacob Kildebogaard har gjort os den store tjeneste at udvælge 100 personer, som er værd at følge på Linkedin, og hvor de ellers øser ud af deres viden. Så selv, når man er færdig med at plukke lavthængende frugter, kan man høste en ustoppelig strøm af uvurderlig viden langt ud i fremtiden.
Det unødvendige
Efter de 100 gode råd har redaktøren valgt at bringe en peptalk af Jesper Buch. Det skader selvfølgelig ikke, men personligt kunne jeg sagtens have undværet dette. Jesper får fire gange så megen plads som de andre eksperter, og i mine øjne kommer det til at bære præg af, at redaktøren vil demonstrere, at han kender en kendis. Det kan i sig selv være et fint markedsføringstræk for bogen, men Jesper Buch magter ikke på sine fire sider at skabe en værdi, som matcher ét eneste af de 100 gode råd. Hans opdrag har også været et andet, men jeg er langt mere stolt over at dele limryg og bits’n bytes med de 99 andre onlineevangelister.
Det bedste råd om onlinesalg
Tilbage står nu kun at nævne ét enkelt tredelt råd, som er det bedste, jeg kan give omkring Onlineevangelisterne: Køb den med det samme, læs den i en fart, og kom i gang med at implementere dine nye ideer.
(Onlineevangelisterne 252 sider – redaktør: Jacob Kildebogaard)
Skriv et svar