Hvad er din hjemmeside værd?

Hvad er din hjemmeside værd?

Kan det virkelig passe, at kvaliteten af en hjemmesides tekster har betydning for hjemmesidens økonomiske værdi?moneysite

Ja – det er et uomtvisteligt faktum, og det er der to grunde til:

1. Dine brugere
2. Søgemaskinerne

Jo bedre hjemmesiden som helhed – og herunder hjemmesidens tekster – rammer brugernes forventninger, des mere læser de, og des mere køber og klikker de. Og jo bedre teksterne svarer til søgemaskinernes forventninger, des bedre placering får hjemmesiden i søgemaskinernes resultater, hvilket giver mere trafik og dermed mere værdi.

Skriv til brugerne

Dine brugere er kræsne. De ved det sjældent selv, men de er mægtig kræsne.
Alle mennesker har et behov for tryghed, og tryghed findes blandt andet ved, at det man læser, afspejler ens eget billede af virkeligheden. Det ser vi blandt andet ved, at meget få læser aviser, som ikke matcher deres politiske ståsted. For en halvgammel intellektuel venstresocialist virker det skræmmende at læse Børsen, mens en ung ultraliberalistisk økonomistuderende ikke vil få meget ud af Information.

Derfor bør dine tekster altid tage udgangspunkt i dine brugeres oplevelse af virkeligheden.

Det betyder, at du bør skaffe dig så godt et kendskab som muligt til dine brugere, før du begynder at skrive. Jeg bruger ofte lidt tid på at lave en collage, der illustrerer den typiske målgruppeperson. Jeg finder et billede på nettet af en person, der har den rigtige alder, tøjstil og frisure, som har det rigtige køn, og som er placeret i omgivelser, som er naturlige for den målgruppe, jeg skal skrive til. Dernæst skriver jeg på billedet, nogle centrale ord, som giver målgruppepersonen værdi. Måske klistrer jeg billeder af målgruppepersonens vigtigste ting fast på billedet. Denne collage stiller jeg på bordet foran mig, mens jeg skriver. Så forestiller jeg mig hele tiden, at det er personen på billedet, jeg skriver til. På den måde bliver mine tekster målgrupperettede.

Når man har skabt trygheden i teksten, er det vigtigt også at skabe handling. Der findes en lang række af skrivetekniske greb, som skaber handling. Den gode tekst indeholder den rette balance mellem tryghed og henførelse. Når brugeren er tryg, kan han overbevises om det rigtige i at købe bestemte varer eller klikke på bestemte links. Og så er teksten blevet værdifuld for hjemmesidens indehaver.

Skriv til maskinerne

Hjemmesideejeren ønsker naturligvis, at netop hans side bliver placeret højt på listen over søgeresultater. Derfor bør man have søgemaskinernes tankegang i baghovedet, mens man skriver.

I gamle dage var søgemaskiner dumme. De talte, hvor mange gange bestemte ord optrådte i en tekst. Hvis søgeordet optrådte mange gange, fik teksten en høj placering i søgeresultaterne. Sådan er det ikke (helt) længere.

Nu er søgemaskinerne langt mere intelligente og sofistikerede. Søgemaskinerne ønsker jo at servere de mest relevante søgeresultater for brugeren, så det handler om at få sine tekster til at fremstå relevante. Det gøres lettest ved – ganske enkelt – at skrive nogle tekster, som er virkelig værdifulde for brugerne.

I en teknologisk verden, hvor søgemaskiner bliver smartere og smartere, må det forventes, at de bliver bedre og bedre til at forstå og analysere, hvilke tekster brugerne trives med at læse. Den langsigtede skrivestrategi vil derfor altid være at skrive målrettet til målgruppen.

Når det er sagt, går man selvfølgelig ikke galt i byen ved at nævne forskellige synonymer for de vigtigste søgeord og skrive sætninger, som man forventer, at brugerne vil søge efter.

Skriv korrekt

De fleste mennesker magter ikke at skrive helt korrekt, og de kommunikerer glimrende i det daglige alligevel. Derfor er det også fristende at tro, at dagligdags sprog også er godt nok til hjemmesiden. Nogen vil måske endda fristes til at tro, at tekster med lidt fejl og mangler får hjemmesiden til at fremstå mere menneskelig og mindre poleret.
Men brugere forventer det perfekte. Og selvom den enkelte bruger naturligvis ikke læser din hjemmeside med korrekturlæserens skarpe blik, vil nogle brugere falde over nogle af fejlene, mens andre vil studse over andre fejl.
Grammatiske fejl og stavefejl påvirker ubevidst brugerens oplevelse af troværdighed – og netop troværdighed er afgørende for, om brugeren stoler på dig og reagerer, som du ønsker det.
Mange vil benægte, at de lader sig påvirke af sproglige fejl, mens andre er helt bevidste om, at de lader sig påvirke.
Uanset om benægterne har ret eller, om de blot ikke har selverkendelse nok til at opdage, at de bliver påvirket, vil det altid være bedre at have korrekte tekster end ukorrekte tekster. Ganske enkelt fordi INGEN vil studse over mangel på fejl, mens NOGEN vil studse over fejl. Det vil sige, at korrekte tekster tiltaler ALLE, mens fejlbehæftede tekster frastøder NOGEN.

– Og så er der lige søgemaskinerne.
Søgemaskinerne er jo automatiske og fungerer efter regler og algoritmer. Det forekommer indlysende, at sider, som forholder sig korrekt til sprogets regler, også har større chance for at fascinere søgemaskinernes regler. Jeg er i hvert fald ikke i stand til at forestille mig en søgemaskine, som er programmeret til at lade ukorrekte tekster indvirke positivt på søgeresultatet. Og hvordan skal søgemaskinen vide, at du sælger “kraftfulde sværd til riddere”, hvis du skriver “kræft fulde svær til rider”?

Skriv levende

Levende sprog er også væsentligt for en hjemmesides sproglige og økonomiske værdi – men da dette indlæg allerede er rigeligt langt i forhold til, hvad jeg kan forvente af mine læsere, gemmer vi det levende sprog til et senere indlæg.

Hans Stokholm Kjer
Partner

By | 2014-04-09T14:51:17+00:00 april 9th, 2014|Gode råd|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment