OBS – INDHOLDET I DETTE INDLÆG ER BLEVET UAKTUELT EFTER GOOGLES TILBAGERULNING AF DEN NYE PRAKSIS. VI ANBEFALER DERFOR IKKE LÆNGERE “LANGE METADESCRIPTIONS”.
Google har ændret i den måde, de viser søgeresultaterne i de organiske søgninger. Den typiske snippet består stadig af title tag, url og meta description.
Men hvor den maksimale længde på en meta description tidligere var 160 karakterer, og den anbefalede længde derfor var 120-155 karakterer (inklusive mellemrum), viser Google nu op til ca. 340 karakterer i den nye snippet.
Begrundelsen fra Googles side er, at de på denne måde bedre kan give brugeren et billede af, hvad han finder, hvis han klikker på linket. Og det er jo absolut godt for alle os, der gør meget ud af vores hjemmesider.
Hvad bør du lave om i din meta description?
Men det kan godt give dig problemer, for hvis du ikke selv optimerer din meta description, så den passer til Googles nye måde at vise resultaterne på, så danner Google selv en ”bedre” visning – men altså en visning, som du ikke har nogen indflydelse på.
Lad mig give et eksempel:
I Yoast SEO har jeg lavet følgende snippet, som ser ud, som jeg gerne vil have den. Formålet med denne side er egentlig ikke at tiltrække nye ansøgere – de kommer af sig selv – men at ranke lidt bedre, hvis nogen skulle finde på at skrive ”Tekstforfatter søges” i deres googlesøgning. Derfor er min meta description rettet mod kunder og ikke mod jobsøgere.
Men min meta description er for kort efter de nye ”regler”. Derfor viser Google noget andet i søgningen:
Googles løsning af opgaven er efter min mening væsentligt dårligere end min egen. For det første har Google tolket siden som et jobopslag – fair nok, sådan er den også skrevet. Derfor henter Google en masse jobsøgningsrelateret stof fra siden og placerer det i min snippet. I praksis har de i dette tilfælde snuppet de første linjer af sidens brødtekst – men jeg har set andre eksempler på andre løsninger. I min snippet vil jeg helst have en tekst, som understreger det, som jeg gerne vil have læseren til – nemlig at købe noget tekst.
Derfor skal jeg skrive min meta description bedre og længere.
Og det bør du også overveje.
Jeg anbefaler, at du gør følgende:
- Forlæng dine meta descriptions til mellem 300 og 330 tegn
- Udnyt den ekstra plads til at præsentere dine primære søgeord og dine USP’er
- Lad den nye meta description indeholde blid CTA – altså lidt mindre pågående end ”KØB MIT JUNK!!!”.
- Sørg for, at din nye meta description udgør et seriøst resumé af din side
Hvis teksten på dine sider ikke i forvejen er bygget op, så de første få linjer opsummerer hele sidens indhold og budskab, så skriv dem om – eller tilføj en ny indledning. Igen med blid CTA i teksten, som egner sig til, at læseren reagerer, både hvis dine første linjer bliver brugt i din snippet, og når læseren er inde på din side. Bemærk, at det er to forskellige handlinger, du ønsker at introducere i den samme CTA – derfor kan den ikke være benhård og præcis.
Tekstspot hjælper dig naturligvis gerne med at forlænge dine meta descriptions.
PS – bemærk, at Google også har forlænget overskriften i min snippet med et ord ekstra i forhold til mit title tag. Måske bør du også tjekke, om dine title tags er lange nok.
Skriv et svar