4-dobbelt kundeværdi
Nye tekster – og udelukkende nye tekster – gav Skov Rejser en række af målbare fordele – herunder næsten en firdobling af den gennemsnitlige værdi af en besøgende på siden.
Henrik Skov, som ejer Skov Rejser, er selv dygtig til konverteringsoptimering, og hans side, www.skovrejser.dk, præsterede allerede virkelig godt, før vi gik i gang. Derfor havde vi også forberedt Henrik Skov på, at han formentlig kun ville se en begrænset effekt af vores indsats. Men dér tog vi fejl.
Opgave
Opgaven bestod i at få en bestemt underside, nemlig http://www.skovrejser.dk/dansker_hoteller/, til at konvertere endnu bedre. Siden havde på forhånd en afslutningsprocent på kun 11,86 – altså fortsatte mere end 88% af sidens besøgende deres besøg hos Skov Rejser fra denne underside.
Målet var i første omgang blot at få undersidens besøgende til at klikke sig ind på de gode danskerhoteller på de fire vigtigste destinationer, da vi ikke forventede, at vi kunne forbedre afvisningsprocenten.
Optimeringspunkter
Vi er jo tekst-folk, så vi koncentrerede os om de punkter, hvor teksten kunne gøres bedre. Her besluttede vi at arbejde med følgende fire problemer.
1. Problem: Siden “Dansker hoteller” fremstår på siden som et informationspunkt. Derfor ville brugeren ikke forvente at skulle udføre en søgning, når han kom ind på siden. Vi formodede, at det fik nogen til at forlade siden uden handling.
Løsning: Før søgefeltet ville vi sætte links til de fire bedst sælgende danskerhoteller, så den besøgende omgående finder det, han intuitivt forventer under menupunktet. Det er lettere at vælge mellem fire destinationer end at foretage en egentlig søgning – det ville give mere brugerhandling på siden.
2. Problem: Søgefunktionen gav et troværdighedsproblem. Det virkede som om, man blot søgte blandt alle hoteller og ikke kun blandt udvalgte hoteller, som er specielt populære blandt danskere. Den mistede troværdighed fører til mindre tendens til handling.
Løsning: Skov Rejsers danskerhoteller er rent faktisk hoteller, som huser mange danskere, der ofte finder dem via andre rejsebureauer. Skov Rejser booker disse hoteller billigere gennem tyske leverandører. Vi skrev en todelt tekst, som gjorde dette klart for kunden. Troværdigheden var derved styrket, hvilket giver øget grundlag for handling.
3. Problem: Ordet ”danskerhoteller” skal skrives i ét ord på korrekt dansk – men spørgsmålet var, om det ville være i konflikt med søgemaskinerne.
Løsning: Vi valgte et kompromis mellem søgemaskinen og retskrivningen ved at bruge bindestreg.
4. Problem: I søgeresultatet var overskriften for det enkelte hotel blot hotellets navn. Vi ønskede at signalere, at netop dette hotel var et danskerhotel.
Løsning: Vi kunne ikke ændre i hotellernes overskrift, da det ville bryde med strukturen søgeresultaterne. I stedet skrev vi linktekster, hvor vi havde stor fokus på ordet “dansker-hotel”, nogle få centrale sellingpoints og destinationens navn. De fire linktekster viser til sammen bredden i sidens samlede udbud af hoteller.
Resultatet
Efter optimeringen testede vi resultatet på mere end 2600 brugere (1331 bruger på den gamle side mod 1275 bruger på den optimerede side).
Afvisningsprocenten faldt fra 33,06% -> 17,33%
Afslutningerne faldt fra 11,96% -> 5,36%!!
Men den vigtigste forbedring er den økonomiske.
Før optimeringen havde en gennemsnitsbruger hos skovrejser.dk en værdi på 2,48 kr.
Efter optimeringen var dette tal steget til 9,41 kr. Altså en stigning på 380%.
Ud over disse resultater, steg besøgene naturligvis markant på de fire foreslåede hoteller, der gik fra at ligge nr. 22, 24, 26 og 27 på besøgsranglisten til at ligge nr. 10, 11, 13 og 17. Denne forbedring er resultat af en tredobling af antallet af besøgende. Desuden viser besøgene sig også at være mere relevante, da afvisningsprocenten for ét af hotellerne f.eks. blev forbedret fra 9,95% til 5,32%.
Konklusion
Vi er positivt overraskede over, at vi kunne påvirke en i øvrigt veloptimeret side så markant, alene ved tekstmæssige forbedringer.
Henrik Skov er naturligvis især tilfreds med den konkrete værdiforøgelse af sidens besøgende. Og det er vel de færreste virksomheder, der ikke ville glæde sig over næsten en firdobling af hver enkelt besøgendes værdi.
Så nok engang fik vi bekræftet det, vi i forvejen ved:
God tekst virker.
Hvis du har spørgsmål eller gode råd til forbedringer, er du velkommen til at skrive et indlæg herunder.
Hvis du er blevet inspireret og ønsker at følge bloggen, så er du velkommen til at tilmelde dig vores nyhedsbrev.
Skriv et svar