Tekst er ikke bare tekst – øg konverteringen med 878%
En af vores kunder fik en gratis tekst mod at lade os måle, hvor effektiv den var. Se nederst på siden, hvordan du får chancen for at blive den næste.
Alle, som har fået lidt ud af at gå i skole, kan skrive. Rigtig mange sætter skriveydelser til salg, selvom kun få skriver virkelig godt. Og mange, som køber tekst, har ikke selv viden, uddannelse og erfaring til at skelne god tekst fra dårlig.
Vi mener selv, at vi har helt styr på, hvordan man skruer tekster sammen, så de løser deres opgave. Derfor sætter vi af og til vores evner på prøve i den barske og målbare virkelighed.
Vi er ikke ægte konverteringseksperter. Vi nørder ikke med farvenuancer på knapper, 8-vejs-splittests, fokusgrupper, hastighedsmålinger, IP-sortering og alle de andre ninjatricks, som kan optimere for kunder med alvorligt mange besøgende.
Vi skriver blot hammergode tekster.
Case 1: Krydderurtesaksen
Denne splittest blev desværre afbrudt, da vores samarbejdspartner ville i gang med noget andet end at sælge sakse, så datasættet er desværre ikke så stort. Det er resultatet til gengæld.
Én af vores kunder havde en nichewebshop, hvor han solgte sakse. Han var ikke tilfreds med konverteringen, så vi gav ham nye tekster, flere besøgende og bedre salg.
Kunden havde en underside om en krydderurtesaks. Kunden ønskede at ligge nr. 1 og 2 i Googlesøgninger på bestemte søgeord samt at vække de besøgendes interesse for produktet gennem en guideside, som henviste kunderne til shoppen.
Vores mission var at øge konverteringen i shoppen ved at forbedre teksten på guidesiden.
Ny tekst gav nyt liv
Vores kunde havde i sin oprindelige tekst skrevet ud fra en indforstået specialviden om produktet og måden, det fungerede på, og sproget var konstrueret med alt for lange og kluntede sætninger. Vi syntes, at det virkede nørdet og uinteressant.
Vi skrev derfor en helt ny tekst på ca. 500 ord, hvor vi tog udgangspunkt i kundens måde at tænke på. Vi sørgede for, at teksten var interessant, uanset om man kunne tænke sig at købe en speciel saks eller ej. Og vi præsenterede krydderurtesaksen på en inspirerende måde. Desuden sørgede vi for, at det var let for kunden at finde vej fra guiden til shoppen, når han var klar til at købe.
Ud over at gøre teksten mere indbydende og lokkende, flyttede vi rundt på nogle få grafikelementer. Datagrundlaget er rigtig nok ganske lille her, men effekten er så tydelig, at vi ikke er i tvivl:
God tekst virker.
- I begge figurer ser man sitestatistik for guidesiden for oven og den afledte aktivitet i shoppen for neden i de grå felter.• I figur 1 (før ændringen) ses, at 112 unikke sidehenvisninger genererede 14 sessions i shoppen, hvoraf én ledte til salg.• I figur 2 (efter ændringen) ses, at 76 sidehenvisninger genererede 40 sessions i shoppen, hvoraf seks ledte til salg.
- Antallet af sessions steg altså fra 12,5% til 52% af de unikke sidevisninger – mere end end firedobling eller en stigning på 416%.
- Antallet af konverteringer steg fra 0,9% til 7,9% af de unikke sidevisninger – næsten en nidobling eller en stigning på 878%.
- Bemærk i øvrigt, at brugerne bliver 3,5 gange så lang tid på siden med den nye tekst, samt at afvisningsprocenten er faldet fra
- mere end hver anden til mindre end hver tredje.
Skal du have vores næste gratis test?
Hvad ville det betyde for din forretning, hvis din du fik flere besøgende, flere klik og flere konverteringer?
Vi søger løbende efter egnede cases til forskellige tests. Lige nu søger vi efter webshops, som har mange besøgende, men for få konverteringer på hurtigt omsættelige varer. Hvis du gerne vil samarbejde med os om en gratis test, så skriv en mail til eric@tekstspot.dk. Beskriv dit konverteringsproblem og forklar, hvorfor vi netop skal vælge din case.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så får du besked, når vi lægger den næste case op i næste uge. Case 2 har mere end 1000 besøgende i datasættet og er måske mere interessant for netop dig?
Skriv et svar