Sådan skrives fremtidens SEO-tekster
Vi får af og til henvendelser fra kunder, som spørger efter SEO-tekster – altså tekster, som hjælper med til at optimere en hjemmesides placering i søgemaskinernes resultater. Men jeg oplever også, at kunderne er i tvivl om, hvad der egentlig skal til, for at en tekst er en SEO-tekst?
Hvad er SEO?
Søgemaskinernes opgave er på bedst mulig måde at præsentere deres brugere for svar på det, de søger efter. Det er attraktivt for enhver hjemmesideindehaver, at netop hans side placerer sig så godt som muligt, når en bruger søger efter den viden eller de produkter, som netop hans side handler om. For at opnå dette optimerer man sine hjemmesider i henhold til søgemaskinernes sorteringsmetoder – deres såkaldte algoritmer. Denne optimering kaldes søgemaskineoptimering eller SEO (search engine optimization).
Du kan finde et eksempel på en side, der arbejder med lange og gennemarbejdede artikler her, hvis du vil se mere omkring, hvordan en moderne SEO-tekst ser ud.
Hvad var SEO-tekst?
Der findes en lang række af forskellige discipliner inden for SEO. Nogle af dem har med tekst og teksters indhold at gøre, og på et tidspunkt opstod begrebet SEO-tekst i betydningen ”en tekst, som udelukkende er skrevet med henblik på at tilfredsstille søgemaskinen”. Disse tekster blev typisk produceret lynhurtigt og uden hensyn til, om de gav reel mening for eventuelle brugere, som gav sig til at læse dem. Og de var ofte så ringe – både indholdsmæssigt og formidlingsmæssigt – at en menneskelig læser hurtigt opgav at finde hoved og hale i budskaberne. Og de SEO-eksperter, der stod for køb af SEO var ligeglade med de menneskelige læsere – de tænkte kun på at få tekster, som kunne tilfredsstille maskinerne.
De tidlige søgemaskiner
I internettets ungdom var søgemaskinerne bygget op omkring indekseringer af hjemmesider. Hjemmesideindehaverne skulle selv sørge for at tilmelde deres sider til søgemaskinernes index sammen med forskellige søgeord. Når en bruger indtastede et ord i søgefeltet, søgte maskinen i databasen over søgeord og præsenterede de sider, der matchede søgningen. Ofte skulle man forsøge sig med flere forskellige søgeord, før man fandt den information, man søgte.
De simple søgeordscrawlere
I takt med at internettet voksede, opstod der behov for, at søgemaskinerne selv kunne finde de relevante sider. De begyndte derfor at crawle alle sider på nettet for at finde dem, der passede bedst til brugernes mest almindelige søgninger. De undersøgte først og fremmest, hvor ofte et søgeord var repræsenteret på siden, så hvis man gerne ville sælge vaskemaskiner, handlede det bare om at skrive ordet ”vaskemaskine” så mange gange som muligt på siden. Nogle SEO-folk fandt ud af, at man kunne skrive sine søgeord med hvid skrift på hvid baggrund – så de altså var usynlige for brugerne, men synlige for søgemakskinerne. Den slags blev i starten belønnet, mens det nu er direkte diskvalificerende.
Søgeordstæthed og links
Maskinernes algoritmer blev udbygget, så man kunne undvige den slags tricks. De begyndte derfor at kigge på, hvordan siderne linkede til hinanden ud fra en idé om, at en side, som har mange indgående links, må være en vigtig side. Samtidig blev de dygtigere til at se, om søgeordene optrådte naturligt i teksten – de tjekkede ikke længere, hvor mange gange et søgeord stod på en side, men hvor ofte søgeordet var brugt i forhold til andre ord (søgeordsdensiteten).
I den forbindelse oplevede jeg for første gang, at der var efterspørgsel efter SEO-tekster – nemlig tekster, som var skrevet udelukkende til søgemaskinerne uden hensyn til, om de var læseværdige for brugere. Vi skrev SEO-tekster med bestemt søgeordsdensitet, og vi sørgede endda for at bruge søgeordet i alle dets bøjningsformer og i alle dets oplagte forkerte stave- og tastemåder. For eksempel skulle man i en artikel som denne søge for ikke også at skrive ordene seo tekst og seo tekster uden bindestreg og med små bogstaver for at der var tale om seo optimerede tekster.
Som tekstforfatter oplevede jeg, at forskellige SEO-guruer havde forskellige krav – alle med det samme argument: De skal leve op til søgemaskinernes algoritme for at være seo-venlige tekster.
Der blev produeret og offentliggjort ufattelige mængder af ligegyldig vrøvletekst. De dårligste tekster blev placeret i artikeldatabaser og på eksterne blogs, hvor der så fandtes links til de sider, man i virkeligheden ønskede at optimere. En seo artikel skulle først og fremmest være billig – for jo lavere pris, des flere ord var der råd til.
Søgning på spørgsmål
Brugernes søgestrategi ændrede sig også. Det blev mere og mere almindeligt at søge på flere ord i kombination og måske endda skrive hele spørgsmål eller små sætninger. Søgemaskinerne blev dygtigere til at håndtere denne brugeradfærd, og det afspejlede sig også i kravene til SEO-teksterne. Vi blev oftere mødt med krav om at bestemte såkaldte long tail søgninger skulle understøttes. Ud over at en tekst skulle optimeres til et eller flere bestemte søgeord, skulle vi også sørge for at bruge bestemte på forhånd fastsatte formuleringer. Om en bestemt mobiltelefon skulle vi måske skrive ”Hvordan fungerer Bluetooth?”, så brugere, som søgte på dette spørgsmål blev præsenteret for netop dette produkt – i stedet for at få konkret svar på deres spørgsmål.
Avanceret kvalitetskontrol
Disse mere eller mindre luskede tricks begyndte søgemaskinerne at komme i forkøbet ved at stille nye krav og ved at undersøge teksterne efter stadig mere avancerede kriterier.
Søgemaskinerne er med andre ord gennem tiderne blevet bedre og bedre til at afgøre, om en tekst er skrevet udelukkende til søgemaskinerne, eller om den er skrevet med henblik på at give saglig information til en bruger.
Jeg er overbevist om, at denne udvikling ikke er slut, og at søgemaskinerne med tiden vil blive bedre og hurtigere til at afgøre en teksts kvalitet end vi, der arbejder professionelt med sproget som værktøj. Formentlig er det endda allerede tilfældet.
Hvordan skriver man en SEO-tekst?
Derfor er der for mig at se på langt sigt kun én måde at skrive SEO-tekster på. Man bør holde helt op med at tænke SEO, når man skriver sine tekster. I stedet bør man koncentrere sig om på bedst mulig måde at formidle saglig viden til sidens brugere. Så vil søgemaskinernes algoritmer læse teksterne og bruge deres algoritmer til at vurdere tekstens værdi.
I hjemmesidernes kamp om de bedste placeringer i søgemaskinerne, skal der altså ikke længere kæmpes om hverken antallet af søgeord, rigtige og forkerte stavemåder, forekomsten af long tail søgefraser eller bestemte søgeordsdensiteter. Kampen kommer til at handle om, hvem der kan give sine brugere den bedste og mest saglige brugeroplevelse.
Dog skal man være opmærksom på, om søgemaskinerne stiller bestemte formkrav til teksterne. Det kan f.eks. være, at der ønskes et bestemt antal underoverskrifter, eller at maskinerne foretrækker artikler af en bestemt længde. Disse detaljer tilpasses i tekstens endelige redigering, og her prioriteres den menneskelige læser altid højere end maskinen.
Hvem skriver fremtidens SEO-tekster?
Det betyder, at fremtidens effektive SEO-tekster er skrevet af SEO-tekstforfattere, som ikke blot har forstand på de ting, de formidler, men som oven i købet er dygtige skriftlige formidlere. Det betyder også, at enhver god og saglig tekst kan betegnes som en SEO-tekst, mens vores gammeldags, forvrøvlede SEO-tekster formentlig risikerer at give direkte negativ SEO-værdi. Mit gæt er derfor, at vi på længere sigt ikke så tit vil blive bedt om at skrive SEO-tekster. I stedet vil vi opleve et øget fokus på artikler af lødig kvalitet. Så hvor SEO-artikler tidligere blot skulle være så billige som muligt, er der nu også fokus på, at teksterne skal være gode.
Hans Stokholm Kjer
Partner
Skriv et svar