Hvad du opnår med en pressemeddelelse

Hvad du opnår med en pressemeddelelse

Din virksomhed har brug for at være synlig overalt, hvor dine potentielle kunder kigger. I en tid med meget målbare muligheder i de elektroniske medier forsømmer mange at gøre en indsats for at komme i den trykte presse – og dermed ofte også i deres onlineudgaver.

I fire blogindlæg giver jeg dig en række stærke tips til, hvordan du sørger for, at din virksomhed får plads i pressen. I det første vil jeg forklare, hvorfor pressemeddelelser er en vigtig del af din markedsføringsstrategi, og hvilke resultater, du kan forvente af et godt pressearbejde.

Hvis du gerne vil springe direkte til de helt konkrete anvisninger på, hvordan du skriver en god pressemeddelelse, kan du downloade blogindlæggene i form af vores e-bog.

Direkte salg vs. kendskab

Du bør tænke i (mindst) to forskellige retninger i din virksomheds markedsføring. Nogle dele af din markedsføring handler om direkte salg, mens andre dele handler om at øge dine potentielle kunders kendskab til din virksomhed. Forskellen på de to retninger er, at den ene er umiddelbart målbar, mens effekten af den anden er langsigtet, og for små virksomheder er den ikke målbar.

For begge retninger gælder det, at du så vidt muligt skal kommunikere via de kanaler, som dine potentielle kunder bruger.

Markedsføring beregnet på direkte salg bør absolut måles, og du bør absolut anvende målbare metoder, når du laver salgskampagner. Du kan f.eks. lave et meget konkret tilbud og markedsføre det til udvalgte målgrupper på Facebook, hvor du betaler enten for leads eller for klik. Du kan så følge udviklingen i dine markedsføringsomkostninger og holde dem op mod udviklingen i dit salg. Hvis du er dygtig, kan du ovenikøbet bruge et godt tilbud til at trække kunder ind i butikken og samtidig benytte lejligheden til at skabe mersalg.

Hvis du arbejde med direkte salg over nettet, er det vigtigt for dig at få trafik nok ind på din side, men det er lige så vigtigt, at de besøgende, som rammer din side, mødes af velfungerende og indbydende tekster og billeder, som animerer til køb. Du kan lave forskellige tweaks og hacks, som konverteringsoptimerer din side, og du kan lave splittest, som viser dig, hvilke af disse der umiddelbart virker bedst.

Det er langt mindre målbart at arbejde med værdien af dine besøgende før de besøger din butik, men hvis du kan øge dine besøgendes værdi, allerede inden de klikker for første gang – eller allerede inden de ser dit aktuelle tilbud – så vil du i sidste ende sælge mere.

Undersøgelser viser, at potentielle kunder ofte skal eksponeres for et tilbud 6-7 gange, før de reagerer. Det skyldes blandt andet, at man har større tendens til at reagere på tilbud, som man føler sig tryg ved – og man føler sig mere tryg ved ting, som man har set før. Irrationelt, javel – men faktuelt. Hvis din potentielle kunde i forvejen har et positivt kendskab til din virksomhed, skal kunden eksponeres færre gange, før han reagerer på tilbuddet. Her kommer pressemeddelelsen ind i billedet.

Du må ikke forvente, at dit pressearbejde leder til en masse direkte salg her og nu. Men hvis du laver dit pressearbejde grundigt og ordentligt, øger det dine potentielle kunders kendskab til din virksomhed, og dermed giver det din direkte annoncering mere værdi.

Sørg derfor for jævnligt at være synlig i de nyhedsmedier, som dine potentielle kunder bruger. Og sørg for, at du fremstår ærlig og troværdig, hver gang din virksomhed optræder i medierne. Hvis du er rigtig dygtig og rigtig aktiv, kan du udvikle dig til at være én af journalisternes darlings, når de skal vælge en ekspert inden for netop dit specialområde. Hvis det skal lykkes, skal du træne dig selv i at komme med korte og til dels kontroversielle udtalelser.

Konkrete og ofte oversete indgange til din pressemeddelelse

  • Husk at sende en pressemeddelelse til navneredaktioner, hver gang der er runde fødselsdage, jubilæer eller til- og afgang i din virksomheds ledelse.
  • Deltag i debatter, som har med din virksomheds virkefelt at gøre.
  • Marker dine holdninger om ledelse, salg og service, både generelt og inden for dit virkefelt.
  • Sørg for at kontakte pressen, hvis du indgår aftale om sponsorater
  • Kommentér aktuelle debatter inden for dit virkefelt
  • Kommentér aktuelle debatter om erhverv generelt – opgang, nedgang, ledighed, mangel på arbejdskraft, konkurrence fra udlandet osv.

Der kommer flere konkrete tips i senere indlæg.

En god pressemeddelelse skaber begejstring

Vores kunde, Kim Vinberg fra DICM, har sit lokalområde, Bornholm, som særligt fokusområde. Derfor ønskede han at øge antallet af bornholmere, som kender til virksomheden – naturligvis med henblik på at få flere kunder.

”Jeg sørgede for at have tid til at kunne tage nye opgaver ind så snart pressemeddelelsen var sendt ud, hvilket var en god idé,” fortæller han – han fik nemlig en fin omtale i det medie, som han havde størst fokus på.  Kim havde forventet at få en del mindre kunder, hvilket ikke lykkedes. I stedet fik han færre større kunder som direkte konsekvens af pressemeddelelsen. ”Nogle måneder efter udsendelsen er der stadig opgaver, som jeg er i gang med, og der er en stor virksomhed, som har et projekt af en størrelse som kan være med til at ændre min virksomhed for altid – på en positiv måde,” forklarer han.

Kims anbefalinger til virksomheder, der ønsker omtale, kommer i et senere indlæg.

Husk i første omgang:

Dit pressearbejde er ikke salgsarbejde. Formålet er at øge din virksomheds troværdighed, så dit salgsarbejde virker bedre.

Det næste blogindlæg i serien hedder ”Din pressemeddelelse er en salgsannonce”, men hvordan hænger det sammen med påstanden lige herover? Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så får du besked, når næste indlæg udkommer.

Eller download e-bogen ”Få effektiv presseomtale”, og find svaret med det samme.

Presseomtale

By | 2016-11-21T12:49:35+00:00 november 21st, 2016|Uncategorized|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment