Googles nye krav til meta description – er du med?

Google har ændret i den måde, de viser søgeresultaterne i de organiske søgninger. Den typiske snippet består stadig af title tag, url og meta description. Men hvor den maksimale længde på en meta description tidligere var 160 karakterer, og den anbefalede længde derfor var 120-155 karakterer (inklusive mellemrum), viser Google nu op til ca. 340 karakterer i den nye snippet. Begrundelsen fra Googles side er, at de på denne måde bedre kan give brugeren et billede af, hvad han finder, hvis han klikker på linket. Og det er jo absolut godt for alle os, der gør meget ud af vores hjemmesider. Hvad bør du lave om? Men det kan godt give dig problemer, for hvis du ikke selv optimerer [...]

By | 2018-01-28T20:58:45+00:00 december 12th, 2017|Gode råd|0 Comments

Compware.dk brugte pressen aktivt – sådan gjorde vi

Med en velovervejet strategi og en pressemeddelelse skrevet af en af landets skarpeste tekstforfattere, kan det lade sig gøre at få sin besked igennem til selv de allerstørste. Eric Frederiksen fra Compware.dk – en portal, som sammenligner priser på hardware – endte i en konflikt med Trustpilot. Da han købte domænenavnet, var han ikke opmærksom på, at det tidligere havde været brugt af et andet firma, som havde fået dårlige anmeldelser hos Trustpilot. Nu skulle han altså trækkes med en lukket virksomheds dårlige ry i stedet for at starte med at opbygge sit eget. Eric henvendte sig i flere omgange til Trustpilot for at få fjernet anmeldelserne, som jo på ingen måde var relevante. De gavnede ikke nogen [...]

By | 2018-01-28T20:48:40+00:00 september 3rd, 2017|Cases, Gode råd, Pressemeddelelser|0 Comments

Hvordan finder du dit hvorfor?

Du har sikkert hørt det igen og igen. Vi skal sælge vores produkter og ydelser på et ”why” og ikke på et ”how”. Tanken er, at hvis vi begrænser os til at sælge ud fra egenskaber (herunder pris) og problemløsninger, så fanger vi kun de kunder, som konstant er på jagt efter den hurtigste deal. Og det vil sige kunder, som nærmest pr. automatik er illoyale. Hvis du driver andet end discountvirksomhed, er du mere interesseret i faste tilbagevendende kunder, der både handler igen og igen og anbefaler din virksomhed til andre. Den sidste type kunder skaffer og fastholder du ved at gøre både dig selv og dine kunder bevidste om hvorfor de handler netop med dig. Du [...]

By | 2018-02-05T21:36:44+00:00 juli 12th, 2017|Gode råd|0 Comments

Læs og lær af Onlineevangelisterne

Læs og lær af Onlineevangelisterne Fremragende værk, som tydeligt illustrerer, hvor megen værdifuld viden der er tilgængelig, hvis man søger de rigtige steder. Egentlig er det vel dårlig stil at anmelde en bog, som man selv er medforfatter til, så min anmeldelse af Onlineevangelister går på alle andre sider end side 90 og 91, som jeg selv har skrevet. Og så skylder jeg vel at nævne, at jeg (desværre) ikke på nogen måde er økonomisk involveret i bogen – for anmeldelsen bliver god. Ideen bag Onlineevangelister er at indsamle ét godt og værdiskabende råd om onlinesalg fra hver af 100 eksperter og på den måde komme bredt omkring emnet optimering af onlinesalg. Bogen er dermed meget konkret og [...]

By | 2018-01-28T20:08:03+00:00 juni 5th, 2017|Gode råd|0 Comments

Din pressemeddelelse er en salgsannonce

Din pressemeddelelse er en salgsannonce I fire blogindlæg giver jeg dig en række stærke tips til, hvordan du sørger for, at din virksomhed får plads i pressen. I dette indlæg forklarer jeg, hvorfor journalister og redaktører skal tackles på en helt bestemt måde. Når du skriver en pressemeddelelse, skal du betragte den som en salgsannonce – men vær opmærksom på, at det ikke er din normale kunde, der er kunden. Du skal ikke sælge dit produkt eller din ydelse i en pressemeddelelse. Du skal sælge et budskab. Og køberen er ikke din kunde. Køberen er den redaktør eller journalist, som skal omsætte din pressemeddelelse til en artikel eller et indslag i hans medie. Det betyder, at du skal [...]

By | 2016-12-29T17:38:08+00:00 december 29th, 2016|Uncategorized|0 Comments

Hvad du opnår med en pressemeddelelse

Hvad du opnår med en pressemeddelelse Din virksomhed har brug for at være synlig overalt, hvor dine potentielle kunder kigger. I en tid med meget målbare muligheder i de elektroniske medier forsømmer mange at gøre en indsats for at komme i den trykte presse – og dermed ofte også i deres onlineudgaver. I fire blogindlæg giver jeg dig en række stærke tips til, hvordan du sørger for, at din virksomhed får plads i pressen. I det første vil jeg forklare, hvorfor pressemeddelelser er en vigtig del af din markedsføringsstrategi, og hvilke resultater, du kan forvente af et godt pressearbejde. Hvis du gerne vil springe direkte til de helt konkrete anvisninger på, hvordan du skriver en god pressemeddelelse, kan [...]

By | 2016-11-21T12:49:35+00:00 november 21st, 2016|Uncategorized|0 Comments

Hvad er clickbait?

Hvad er clickbait? Bait er engelsk for lokkemad eller agn. Clickbait er lokkemad, som får dig til at klikke, når du er på nettet.  En Clickbait-artikel er den artikel, som åbner, når du bider på - og klikker. Så simpelt er det - og så alligevel... Der er ikke i sig selv noget galt med at bruge en spændende overskrift, men da et klik på nettet åbner mulighed for at sende dig en reklame, får det en målbar økonomisk værdi - og det har fået mange medier til jævnligt at lægge clickbait ud, hvor indholdet i clickbait-artiklen ikke holder, hvad lokkemaden lover. Derfor bruges begrebet clickbait nu stort set kun om overskrifter eller linktekster, som udelukkende er skabt [...]

By | 2018-01-29T20:32:43+00:00 december 20th, 2015|Gode råd|7 Comments

Sådan bliver man en bedre skribent

Sådan bliver man en bedre skribent Jeg har i dag læst et utal af ansøgninger fra skrivelystne mennesker, som gerne vil med på vores hold af freelancere.  For at komme i betragtning skal skribenterne skrive et par små, meget frie opgaver. På baggrund af opgaverne giver jeg en tilbagemelding, som guider den nye skribent i retning af vores kunders ønsker og behov. På den måde bliver vores skribenter dygtigere. Én af skribenterne sendte følgende korte blogindlæg fra en opdigtet rejseoplevelse: I dag havde jeg en vanvittig oplevelse. Det er tredje dag på vores ferie i Skotland, og den trange plads i den lille feriehytte, der eliminerer privatlivet og muligheden for lidt fred og ro, fik bølgerne til at gå [...]

By | 2015-08-19T11:55:07+00:00 august 19th, 2015|Gode råd, Uncategorized|0 Comments

Tre tips til bedre online salg

Tre tips til bedre online salg Der findes mange finurlige detaljer, som man kan tweake og twiste, når man skal have sin kommercielle hjemmeside til at give så godt et overskud som muligt. Nogle eksperter kalder det konverteringsoptimering og fremstiller det som en videnskab. Disse tre tips handler ikke om farver og striber. De handler ikke om skrifttyper og placering af grafikelementer. De handler om tekst. Tekstbureauet Tekstspot leverer tekstindhold til alt muligt – også til kommercielle hjemmesider. Tre af Tekstspots kunder fik tilbud om lidt gratis tekstindhold mod at måle ændringens effekt. De tre cases viser hver især fremragende resultater, som direkte kan aflæses på bundlinjen. Case 1: Kryderurtesaksen. Kunden havde selv skrevet en grundig og fyldestgørende [...]

By | 2015-06-03T14:19:22+00:00 juni 3rd, 2015|Uncategorized|2 Comments

Sådan skrives fremtidens SEO-tekster

Sådan skrives fremtidens SEO-tekster Vi får af og til henvendelser fra kunder, som spørger efter SEO-tekster – altså tekster, som hjælper med til at optimere en hjemmesides placering i søgemaskinernes resultater. Men jeg oplever også, at kunderne er i tvivl om, hvad der egentlig skal til, for at en tekst er en SEO-tekst? Hvad er SEO? Søgemaskinernes opgave er på bedst mulig måde at præsentere deres brugere for svar på det, de søger efter. Det er attraktivt for enhver hjemmesideindehaver, at netop hans side placerer sig så godt som muligt, når en bruger søger efter den viden eller de produkter, som netop hans side handler om. For at opnå dette optimerer man sine hjemmesider i henhold til søgemaskinernes [...]

By | 2015-04-13T13:27:57+00:00 april 13th, 2015|Uncategorized|0 Comments

Sikker tekst sælger kondomer

Sikker tekst  sælger kondomer Sikker sex kræver kondomer, og kondomwebshoppen Coolkondom.dk ønskede sig at sælge flere kondomer af en type, som hjælper manden til at trække nydelsen ud i lidt længere tid. Vi ændrede markant på budskaberne i produktteksten og øgede konverteringen væsentligt. Vores metode Produkttekstens oprindelige overskrift var "Durex kondomer Performa - 10 stk." Ordet performa er selvfølgelig et positivt ladet ord i sig selv, men overskriften siger intet om grunden til at vælge netop dette kondom. Vi ønskede at sælge løsningen i stedet for produktet - altså skulle vi formulere den længere nydelse ned i én linje, som kunne appellere til den kunde, som har netop dette behov. Vi leverede to forslag, som begge fremkalder positive [...]

By | 2015-03-04T16:54:20+00:00 marts 4th, 2015|Uncategorized|0 Comments

Nu har vi Susanne

Nu har vi Susanne Det går stærkt hos Tekstspot. I de seneste måneder er det faktisk ind imellem gået lidt for stærkt, og vi må erkende at nogle af vores kunder desværre har mærket dette. Men nu har vi ansat Susanne som koordinator. "Jeg føler mig som i den syvende himmel," sagde Susanne til Hans i telefonen da hun havde været ansat i en uges tid. Og det er netop dér man finder hende; i den syvende himmel - eller i "skyen" om man vil. Susanne er uddannet journalist og har en bred og solid erfaring som både dagbladsjournalist og mere kommerciel skribent. Hun ved med andre ord, hvordan en tekst skal skrues sammen, for at den virker, [...]

By | 2015-02-11T17:50:46+00:00 februar 11th, 2015|Nyheder|0 Comments

Ikke mere for den 25-øre

Ikke mere for den 25-øre Tekster kan købes for helt ned til 25 øre pr. ord - af og til endda endnu billigere. Som tekstbureau overvåger vi branchen, så vi til hver en tid kan betjene og rådgive vores kunder bedst muligt og sikre os, at vi hører til blandt de bedste. Derfor køber vi engang imellem tekster hos andre tekstudbydere - også hos de, der tilbyder tekst til 25 øre pr. ord eller derunder. For et stykke tid siden købte jeg nogle produktbeskrivelser hos sådan en virksomhed. Jeg tjekkede, at virksomheden havde et gyldigt cvr-nummer, og på hjemmesiden lovpriste tilfredse kunder både kvalitet og betjeningen. Mit oplæg lignede de oplæg, som vi selv ofte får til produktbeskrivelser, [...]

By | 2014-11-25T15:40:58+00:00 november 25th, 2014|Uncategorized|0 Comments

4-dobbelt kundeværdi

4-dobbelt kundeværdi   Nye tekster - og udelukkende nye tekster - gav Skov Rejser en række af målbare fordele - herunder næsten en firdobling af den gennemsnitlige værdi af en besøgende på siden. Henrik Skov, som ejer Skov Rejser, er selv dygtig til konverteringsoptimering, og hans side, www.skovrejser.dk, præsterede allerede virkelig godt, før vi gik i gang. Derfor havde vi også forberedt Henrik Skov på, at han formentlig kun ville se en begrænset effekt af vores indsats. Men dér tog vi fejl. Opgave Opgaven bestod i at få en bestemt underside, nemlig http://www.skovrejser.dk/dansker_hoteller/, til at konvertere endnu bedre. Siden havde på forhånd en afslutningsprocent på kun 11,86 - altså fortsatte mere end 88% af sidens besøgende deres besøg [...]

By | 2014-10-11T08:41:01+00:00 oktober 11th, 2014|Gode råd|0 Comments

Tekst er ikke bare tekst – øg konverteringen med 878%

Tekst er ikke bare tekst - øg konverteringen med 878% En af vores kunder fik en gratis tekst mod at lade os måle, hvor effektiv den var. Se nederst på siden, hvordan du får chancen for at blive den næste. Alle, som har fået lidt ud af at gå i skole, kan skrive. Rigtig mange sætter skriveydelser til salg, selvom kun få skriver virkelig godt. Og mange, som køber tekst, har ikke selv viden, uddannelse og erfaring til at skelne god tekst fra dårlig. Vi mener selv, at vi har helt styr på, hvordan man skruer tekster sammen, så de løser deres opgave. Derfor sætter vi af og til vores evner på prøve i den barske og målbare virkelighed. Vi [...]

By | 2017-09-03T13:10:56+00:00 juli 7th, 2014|Uncategorized|0 Comments

Hvad er din hjemmeside værd?

Hvad er din hjemmeside værd? Kan det virkelig passe, at kvaliteten af en hjemmesides tekster har betydning for hjemmesidens økonomiske værdi? Ja - det er et uomtvisteligt faktum, og det er der to grunde til: 1. Dine brugere 2. Søgemaskinerne Jo bedre hjemmesiden som helhed - og herunder hjemmesidens tekster - rammer brugernes forventninger, des mere læser de, og des mere køber og klikker de. Og jo bedre teksterne svarer til søgemaskinernes forventninger, des bedre placering får hjemmesiden i søgemaskinernes resultater, hvilket giver mere trafik og dermed mere værdi. Skriv til brugerne Dine brugere er kræsne. De ved det sjældent selv, men de er mægtig kræsne. Alle mennesker har et behov for tryghed, og tryghed findes blandt andet [...]

By | 2014-04-09T14:51:17+00:00 april 9th, 2014|Gode råd|0 Comments

Anne var ikke dygtig nok

Anne var ikke dygtig nok For nogle dage siden fik vi en uopfordret ansøgning fra Anne (som hedder noget andet i virkeligheden), som gerne ville være freelanceskribent hos os. Anne har en humanistisk kandidatgrad, og er efterfølgende uddannet journalist. Alligevel kom hun ikke med på holdet - og hun blev rasende. Alle ansøgere, som har et relevant fagligt niveau, og som ikke har lavet grammatiske fejl i deres ansøgning, får en standardmail, der introducerer arbejdet hos Tekstspot. Mailen indeholder blandt andet to testopgaver, som man skal løse for at komme på holdet. Jeg bruger selvfølgelig testopgaverne til at vurdere, om ansøgeren skriver korrekt, men jeg kigger også efter, om sproget er interessant og levende, og om teksterne er [...]

By | 2014-02-27T11:52:48+00:00 februar 27th, 2014|skribenter|1 Comment

Vi krydser og boller

Vi krydser og boller - og det er ikke spor frækt. "Bør man ikke skrive efter de nye kommaregler for at vise, at man er fremme i skoen?" Det spørgsmål fik jeg fra en kunde forleden, og mit svar er klart: "Nix - hold fast i de gamle regler et godt stykke tid endnu." Efter de nye regler må man udelade nogle af de kommaer, der skal sættes efter de gamle regler, men det er selvfølgelig ikke valgfrit, hvor kommaerne skal stå. Man skelner mellem helsætninger og ledsætninger - altså sætninger, som kan stå for sig selv, og sætninger, som hører sammen med en anden sætning. I nogle danskbøger har man tidligere kaldt ledsætningerne for bisætninger.  Det er [...]

By | 2014-02-11T14:09:11+00:00 februar 11th, 2014|Uncategorized|4 Comments

Den journalistiske væsentlighed

Den journalistiske væsentlighed Internettet flyder over med selvbestaltede meningsdannere, skribenter og lignende selvgjorte tastaturriddere. Alle har noget at byde ind med, og alle vil gerne ses og høres. Men i det digitale virvar kan det ofte være svært at vurdere, hvem man skal tro på. Hvad man skal lytte til. Og hvad der er rigtigt og forkert. Det er her, de klassiske journalistiske dyder kommer til sin ret. Som journalist forstår man, at udskille det væsentlige i en historie eller problemstilling, prioritere stoffet og formidle det på en måde, som er til at forstå. Det er nogle grundlæggende værdier, som tit fortaber sig i internettets krinkelkroge. Men i virkeligheden er der hårdt brug for dem. En dygtig journalist [...]

By | 2013-05-20T15:33:24+00:00 maj 20th, 2013|skribenter|0 Comments

Følg med her på bloggen og lad dig inspirere af skribenternes tanker.

Nogle af vores skribenter har gjort sig overvejelser om, hvordan man bedst skriver til internettet. Følg med her på bloggen og lad dig inspirere af deres tanker. Svend: Ved skrivning af tekster til internettet er det først og fremmest vigtigt at fokusere på, at tekstsproget holdes enkelt og mundret. Man har måske en idé om, hvem ens målgruppe er, men som udgangspunkt kender man ikke den enkelte modtager. Derfor bør man stræbe efter, at holde skrivestilen letlæselig og letforståelig, så flest mulige potentielle læsere kan få et udbytte af teksten. Dernæst bør man være at opmærksom på at bryde teksten op i små afsnit, som jeg har gjort her. Det gør tekstens udseende mere tiltrækkende for læseren, hvis [...]

By | 2013-01-24T16:03:17+00:00 januar 24th, 2013|skribenter|0 Comments